Intervju: Damir Plejić

Pitanja:

Na konferenciji WTG predstaviti ćete rad sa bio&bio, koja je bila vaša uloga u projektu?
U ovom sam projektu bio voditelj projekta s ulogom koordinacije između 7 ili 8 tvrtki koje su u projektu sudjelovale. bio&bio je prošle godine prošao kroz proces korporativnog redizajna, pa je novi vizualni jezik trebalo primijeniti i na webu, što smo iskoristili i za promjenu platforme. Drugi, jednako važan zadatak s moje strane, bilo je na temelju analiza koje smo radili, u novi dizajn ugraditi niz poboljšanja i najnovije preporuke za efikasne webshopove. Posebna pažnju je posvećena verziji za mobilne uređaje koja je vrlo pažljivo projektirana. Na konferenciji ćemo prezentirati neke rezultate koji nedvojbeno pokazuju kako se takav rad brzo isplati. Sve je to dio šire teme optimizacije konverzije kojom se specifično bavimo.

Damir-Plejic_WTG

Spominjete optimizaciju konverzije, možete li nam reći više o tome?
Svi webshopovi nastoje poslovati profitabilno i rasti. Donedavno se gotovo sva pažnja posvećivala oglašavanju, a manje onome što se događa na stranicama. Danas online oglašavanje postaje skup sport, ne može se više računati samo na organske rezultate s tražilica i besplatan promet s facebooka – to je stvar prošlosti. Dovođenje svakog novog posjetitelja košta, i kroz trošak oglašavanja, ali i uz trošak zaposlenika ili vanjskih stručnjaka. S druge strane, nitko nikada nije ništa kupio u oglasu, sve se događa na stranicama. Stoga su se shopovi okrenuli pobošljanju efikasnosti svojih stranica kroz optimizaciju konverzije. Ukratko, to je strukturiran i stalan rad na stranicama koji uključuje skupljanje i analizu podataka i testiranje novih rješenja. Samo 5% pomaka svakoga mjeseca u godinu dana može donijeti 80% veću efikasnost. To znači 80% veći prihod uz nepromjenjene troškove oglašavanja unutar godine dana.

Kad govorite o analizi, nije li Google Analytics dovoljan za poboljšanje prodaje?
Google Analytics je sjajan alat koji nam može jako puno pomoći u tome da doznamo što se događa na stranicama. Mi ga dosta koristimo jer ga većina klijenata koristi, pa nam je to polazna osnova za upoznavanje s tim webshopom, kupcima i izazovima s kojima se susreće. Ali nam Analytics teško može reći zašto se to događa, na primjer zašto posjetitelji odustaju od kupovine baš u nekom koraku. Stoga samo pomoću Analyticsa i ne možemo pouzdano znati što s tim napraviti da stvari budu bolje. Potrebni su nam i drugi podaci prikupljeni drugim alatima i tehnikama i uz rigoroznu analizu i kontroliranje kvalitete uzorka. Nakon toga možemo daleko preciznije reći u čemu je problem, te na temelju toga poboljšati proces i spasiti kupovine koje se inače ne bi dogodile. Ti procesi su neizbježni želi li webshop opstati na tržištu.

Koja je uloga dizajna webshopa u unaprijeđenju online prodaje?
Kad se govori o dizajnu često se misli na grafički dizajn, likovnu reprezentaciju webshopa kojeg posjetitelji vide. Dizajn je vrlo važan, studije pokazuju da posjetitelji stvaraju prvi dojam o webshopu već unutar prvih nekoliko sekundi posjete. Ako je taj dojam ngativan, i ne ulijeva povjerenje, takav se posjetitelj možda nikad neće vratiti na stranicu. Ipak, za webshop je daleko važnije cjelokupno korisničko iskustvo, to jest tzv. user experience. Webshop je prvenstveno alat u rukama kupca, mi profesionalni pazimo da je taj alat napravljen po mjeri baš tog kupca, da nema ni viškova ni manjkova. Stručnjaci s područja optimizacije konverzije izmjenjuju iskustva izrade sučelja na temelju testiranja i rada velikog broja webshopova. Mnoge stvari su univerzalne i nešto što radi dobro u jednom webshopu može raditi i u drugom. Ipak, nema jamstva, možda baš neki element u procesu plaćanja postane kamen spoticanja koji svakoga dana spriječi jednu kupovinu. U godinu dana to je 365 izgubljenih kupovina.

Po vašem mišljenju, kakav ce učinak WTG konferencija imati na hrvatsko tržište internetskog trgovanja?
Krajem prošle godine sam imao zadovoljstvo sudjelovati na WTG konferenciji u Ljubljani, i ostao impresioniran vrijednošću za uključene trgovce, kao i zrelošću tržišta. Pa i nije iznenađenje što već niz tih online trgovaca aktivno posluje na hrvatskom tržištu ili to namjerava napraviti ove godine. Zato ovu konferenciju smatram pravim poticajem za cijelu domaću e-commerce industriju, i to u pravom trenutku. Mislim da je napredak svakog domaćeg web trgovca ključan za opstanak na ovom tržištu, a onda i izlazak na regionalna tržišta i tržište EU. Svi zajedno možemo pomoći trgovcima da se bolje pripreme za povećanu konkurenciju. Očekujem susret s kolegama i dobru razmjenu iskustava, ali i dogovore za nove poslove.